Zijn uw medewerkers uitgeleerd?

Zijn uw medewerkers uitgeleerd?

31 juli 2019                                                                                        

Bekijk ze eens als passanten. Als zij in uw organisatie komen werken weet u op voorhand, dat zij ook ooit weer zullen vertrekken. Ik neem aan dat u in de tussenliggende periode zoveel mogelijk profijt van ze wilt hebben.

Als ze bij u in dienst treden hebben ze al een opleiding gevolgd en bij een of meerdere bedrijven werkervaring opgedaan. Bij de start heeft hij of zij voldoende bagage in huis (of bijna), om bij uw bedrijf een mooie functie uit te kunnen oefenen. Er is waarschijnlijk nog groei mogelijk, of zelfs een promotie. En dat willen de meeste medewerkers, leren en beter worden, vakinhoudelijk én op persoonlijk vlak. Dat geeft voldoening, trots en weer nieuwe energie om verder te gaan. Ideaal is het, wanneer de persoonlijke groei gelijk meegroeit met die van de afdeling en de organisatie.

Op het moment dat er geen ontwikkelmogelijkheden (meer) zijn, dan is de kans aanwezig dat medewerkers de overstap maken naar weer een volgende werkgever, waar nieuwe uitdagingen en leermomenten op hen wacht. De opvolger krijgt dan weer nieuwe kansen in uw organisatie.

Medewerkers in bedrijven waar zelfontplooing niet wordt aangemoedigd of gefaciliteerd, of medewerkers die zelf geen initiatief nemen tot groei, blijven zitten. Op de langere termijn neemt hun productiviteit, vitaliteit en arbeidsvreugde af. Dit is niet wat u wilt. Blijf daarom in gesprek en faciliteer persoonlijke ontwikkeling op werkinhoud én de zachte kant.

Weet u overigens wat het groeiperspectief van uw medewerkers is? Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen? Wilt u daarover eens van gedachten wisselen?