Hoe zorg je voor gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers?

Hoe zorg je voor gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers?

23 oktober 2019                                                                                

Goede kwaliteit leveren en groeiende omzet halen. Welke organisatie wil dat niet? Om dat te bereiken is het optimaliseren van processen een belangrijke maatregel én zorgen voor ervaren medewerkers. Die zorg voor ervaren medewerkers begint al bij indiensttreding en daarna natuurlijk gedurende het dienstverband.

Elk mens heeft de intrinsieke behoefte om te groeien, in grote stappen of juist kleine, dat is voor ieder mens verschillend. Vóórdat iemand bij je komt werken is dat groeiproces al begonnen en gaat als het goed is in opgaande lijn door tijdens het dienstverband én daarna.

Hoe zorg je voor gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers? Hoe zorg je ervoor dat die medewerkers blijven en anderen vertrekken? Dat is een uitdaging die nauw samenhangt met de rol die opleiding heeft.

Opleiding is al een aandachtspunt bij de werving en selectie voor de invulling van een vacature. Je screent potentiële kandidaten op hun persoonlijkheid, werkervaring en opleiding. Misschien ben je op zoek naar een vakvolwassen kandidaat die meteen inzetbaar is, of juist iemand die nog iets te leren heeft. Net wat op dat moment nodig is. Ga ervan uit dat de nieuwe medewerker ervoor kiest om een gedeelte van zijn loopbaan in jouw organisatie te werken, omdat jouw organisatie goed of het beste bij hem past. Daarbij kijkt hij naar (door)groeimogelijkheden, perspectieven en een plek waar hij met plezier en vol energie kan werken.

Vraag kandidaten naar hun persoonlijke ambities. Welke wensen hebben zij ten aanzien van hun ontwikkeling, waardoor raken zij gemotiveerd, waar krijgen zij energie van, op de korte en de langere termijn? Maak samen afspraken over hoe zij hun droom kunnen waarmaken!

Stimuleer en faciliteer in dienst zijnde medewerkers in hun groei. Laat zij zelf bepalen in welke richting, in welk tempo en met welke stappen. Het is immers hun loopbaan. Een werkgever die wil faciliteren zorgt voor erkenning en waardering bij medewerkers. Kijk of er perspectief is binnen de eigen organisatie. Is die er niet, vindt het dan niet erg als je investeert in een medewerker die straks weer gaat vertrekken. Ga er vanuit dat zolang hij met zijn groei bezig is je een gemotiveerde medewerker in dienst hebt.

Als HR consultant en coach help ik medewerkers richting te geven in hun ontwikkeling. In een paar gesprekken help ik hen bij het opstellen van een persoonlijk groeiplan. Ik ben een goeie doorvrager en ga in het gesprek dus een tandje dieper. Dat zorgt ervoor dat de medewerker kiest vanuit het hart en wordt daarmee écht eigenaar van zijn eigen plan.